Risikovurderingen på arbejdspladsen. Del 1.

Hvad er arbejdspladsvurdering?

En risikovurdering er simpelthen en omhyggelig undersøgelse på din arbejdsplads, at identificere hvad kan forårsage skade på mennesker, således at du kan beslutte, om du har taget nok forholdsregler eller bør gøre mere for at forhindre skade fra forårsaget.

Arbejdsulykker og arbejde relaterede dårligt helbred, kan ødelægge liv, og alvorligt påvirker din virksomhed også, hvis output er tabt, maskiner er beskadiget, forsikring koster stigning, eller du nødt til at gå til domstolene.

Du er juridisk forpligtet til at vurdere risiciene på din arbejdsplads.

Det vigtige ting du skal beslutte, er om en fare er betydelig, og om du har truffet tilfredsstillende forholdsregler for at minimere risikoen.

Hvis du er en lille virksomhed ejer, og du er sikker på du forstår, hvad der er involveret, kan du foretage en risikovurdering dig selv. Du behøver ikke at være en sikkerhed ekspert og sundhed. Hvis du er en større virksomhed, kan derefter du tildele en ansvarlig medarbejder, sikkerhedsrepræsentant eller sikkerhed officer til at udføre opgaven. Du kan også få rådgivning fra eksterne virksomheder, der har specialiseret sig i denne type arbejde.

Hvad er risiko og risiko?

En hazard betyder noget, der kan forårsage skade. For at give dig en grundlæggende idé, Tænk på kemikalier, elektricitet, arbejde i højder osv osv.

En risiko er chancen, højt eller lavt, at nogen vil blive skadet af faren.

Der er fem trin i en risikovurdering:

Trin 1. Look for farer.

Trin 2. Beslutte, der kunne blive skadet og hvordan.

Trin 3. Evaluere risikoen og beslutte, om de eksisterende forholdsregler er tilstrækkelige, eller om der bør gøres mere.

Trin 4. Registrere dine resultater.

Trin 5. Anmeld din vurdering og revidere det, hvis det kræves.

Afskrækker ikke spørgsmål. I størstedelen af virksomhederne i kommercielt, service og lys industrielle sektorer, risiciene, der er få, og dem, der findes er temmelig indlysende. Kontrollere dem er primært et spørgsmål om sund fornuft, men også en krævede og nødvendige handling.

Du ved sikkert allerede, uanset om du har maskiner, som kan forårsage skade, eller hvis der er en akavet indgangen eller trappe hvor nogen kunne komme til skade. Hvis ja, tjek at du har taget alle rimelige forholdsregler du kan for at undgå ulykker og forebygge skader.

Lad os tage et nærmere kig på trin 1 og 2.

Trin 1. Look for farer.

Hvis du laver vurderingen dig selv, gå rundt din arbejdsplads og se på hvad kan rimelighed kan forventes at forårsage skade. Ignorere den trivielle (for nu) og koncentrere sig om betydelige risici, hvilket kan resultere i alvorlig skade.

Spørg dine medarbejdere, hvad de mener. De er dem, der arbejder med de forskellige komponenter på en daglig basis, og vil derfor ved, hvor problemerne er. De har måske bemærket ting, som ikke er umiddelbart indlysende. Producenter instruktioner eller data sheets kan også hjælpe dig spot farer og sætte risici i deres rette perspektiv.

Trin 2. Beslutte, der kunne blive skadet og hvordan.

For hver identificeret fare du bør derefter beslutte hvem kunne blive skadet og hvordan. Og selvfølgelig du vil derefter kunne beslutte på et kursus eller en handling, der vil forhindre fare fra forårsager risiko.

Glem ikke om unge arbejdstagere, lærlinge, vordende mødre osv, der kan være særligt udsatte.

Glem ikke rengøringsmidler, besøgende, entreprenører, vedligeholdelsespersonale osv der ikke kan være på arbejdspladsen hele tiden.

Glem ikke medlemmer af offentligheden eller personer du deler arbejdsplads med, hvis der er nogen chance for de kunne blive skadet af din aktivitet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Navigation